De schaduw van Congo

>

Blonde On Blonde, kwikzilveren meesterwerk



Toen ik destijds van mijn vader een grote stapel vinyl albums van Bob Dylan kreeg, wist ik nog niet hoe belangrijk die platen in mijn leven gingen worden. Ik was nog in mijn grunge en shoegaze-fase. De meeste gitaarbandjes die destijds in de Afrekening van Studio Brussel stonden vond ik toen geweldig. Stone Temple Pilots, Everclear,  Radiohead om er maar een paar te noemen. Seamonsters van The Wedding Present heb ik in die periode grijs gedraaid. The Cranberries waren toen ook erg populair, met songs als Linger en Zombie. Vorige week overleed Cranberries-zangeres Dolores O'Riordan op 46-jarige leeftijd. Scott Weiland, zanger van Stone Temple Pilots, overleed al eerder in 2015. Onherroepelijk verdwijnen vele sterren van het muzikale firmament: Prince, David Bowie, Johnny Cash. Gelukkig is er nog good old Bob Dylan, onze guiding star in the wee small hours.

Een van mijn all time favorieten van Dylan is One Of Us Must Know (Sooner or Later) uit Blonde on Blonde (1966). Over dat mythische dubbelalbum verscheen een prima boek van de Nederlandse Dylankenner Jochen Markhorst. Een voor een overloopt Markhorst de veertien songs met duiding over de soms enigmatische titels en teksten en anekdotes over de opname-sessies. Bij elk lied worden ook de cover-versies besproken. Zo leerde ik enkele nieuwe versies kennen. Al wordt ook snel duidelijk dat Dylan coveren niet iedereen gegeven is. Ook de dames die een prominente rol spelen in veel songs komen aan bod: Edie Sedgwick (1943-1971), Jane Holzer, Joan Baez en uiteraard zijn ex-vrouw Sara.

Jochen Markhorst schrijft helder en boeiend over een van de meest beeldrijke platen uit de rockgeschiedenis. Je krijgt allengs weer zin om het album integraal te herbeluisteren. De nachtelijke uren doorbrengen met de Sad-Eyed Lady of the Lowlands , bestaat er iets mooiers? Het boek is ook een aanrader voor degenen die vonden dat Dylan de Nobelprijs voor Literatuur niet waardig was. Blonde on Blonde leest als een warm en bevlogen pleidooi voor de lyrische kracht en gelaagdheid van Dylans teksten.
Jochen Markhorst: Blonde on Blonde: het kwikzilveren meesterwerk van Bob Dylan (Brave New Books, 2016)