De schaduw van Congo

>

Havenloop Zeebrugge

Op het tweede schavotje naast de burgemeester. Photo credits: Brecht Dekeyser.
Door het stormweer vorig weekend werd de eerste havenloop van Zeebrugge met een week uitgesteld. Ik nam deel aan de 9K met start om 13.30. Ondanks een goede start liep ik pas in derde positie na de openingskilometers doorheen de oude vissershaven. Costis Caratzicos uit Louvain-la-Neuve had dan al het hazepad gekozen. Bij de afslag naar de P&O Ferries ging het bergop en kwam ik bij de tweede aansluiten. Ik vroeg nog om mekaar af te lossen om dichter bij de koploper te geraken maar dat bleek geen optie voor de andere loper die zijn snelle start moest bekopen. Na een aarzeling ging ik er alleen vandoor en de rest van de race liep ik alleen in tweede positie, luid aangemoedigd langs de Kustlaan. De kloof van 39 seconden met Costis Caratzicos kreeg ik niet meer dicht gelopen maar zelf had ik ook een comfortabele voorsprong op de derde, Jan Ryckeboer uit Veurne. Tijdens de podiumceremonie vroegen Joachim Coens en burgemeester Renaat Landuyt wat ik van het parcours vond.  Sommigen vonden het blijkbaar jammer dat je de zee niet kon zien. Voor sightseeing had ik geen tijd maar ik vond het wel prachtig om zoveel ruimte te hebben om te lopen. Flyeren  tussen de containers op de uitgestrekte dokken. Het is eens wat anders dan smalle, kronkelende kassei- of boswegen. Voor herhaling vatbaar!


9km - Wedstrijdresultaten (660 finishers)

Mannen - Top 
1. CARATZICOS Costis 0:32:41
2. MEESE Laurent 0:33:21
3. RYCKEBOER Jan 0:34:16

Vrouwen - Top
1. TSHINYAMA KABONGO Marie Isabelle 0:41:41
2. LIERMAN Melissa 0:43:04
3. BYSTER Sophie 0:43:08