De schaduw van Congo

>

Groene Meersenloop 2015


Lopen tussen ondergelopen weilanden. Photo Credits: Loop Je Fit.
Als wedstrijdloper begin ik steeds meer en meer van kleinschalig georganiseerde wedstrijden te houden. Een gemoedelijke sfeer, vaak een mooi parcours en iedereen maakt met iedereen een praatje. Zo ook de Groene Meersenloop, 's lands meest charmante loopwedstrijd. Deze internationale stratenloop - er doen ook enkele Engelsen en Duitsers mee - werd voor de veertigste en laatste keer georganiseerd door de Spoorbond. De omstandigheden zaten niet mee voor deze jubileumeditie: de warmste 30 augustus sinds 1901 en drassige looppaden. Door de hevige onweders waren er plassen van wel tien centimeter diep. De strandloop van vrijdagavond zat nog wat in mijn benen. Dat beloofde voor de vier ronden van 2,52 km. De eerste keer vloog ik nog gezwind over de plassen. De achtste keer was dat al meer als een drenkeling op zoek naar wrakhout. Ik liep mijn eigen tempo gedurende de hele wedstrijd en finishte als vierde in 38'54" op 2'42" van winnaar Frederik De Backer.  Als derde in mijn categorie kreeg ik uit handen van Annick Vermeulen, de sympathieke burgemeester van Zedelgem, een 'Belgian railroad wijnopener' als souvenir mee. Wijn was echter voor later op de avond. Eerst water en nog eens water, gevolgd door Aquarius want een bijna onstilbare dorst na zo'n bloedhete race.