De ziel van de verzamelaar

>

De weg naar geluk


Mensen met groene vingers zijn het gelukkigst. Maar wat is geluk nu eigenlijk? Een poging tot definiĆ«ring, op goed geluk weliswaar. Cynisch: een uitgebreide, liefdevolle familie hebben die in een verre stad woont (George Burns) Rationeel: een tussenstation tussen te weinig en te veel (Channing Pollock) Sarcastisch: een doodgewone job, een dikke vrouw en een geregeld leven (Bob Dylan). PoĆ«tisch: de verleden tijd herbelevend door te dromen in een onhoorbare branding van beelden (Lucebert). En tenslotte mijn eigen definitie van geluk: een paar goede wandel- of loopschoenen en een bord verse mosselen en frieten aan het einde van de trektocht. Keep it simple and travel light of zoals de Britse filosoof en wiskundige Bertrand Russell zich ooit liet ontvallen: '”Iedere keer dat ik met een geleerde spreek, ben ik er vrij zeker van dat geluk geen mogelijkheid meer is. Spreek ik met mijn tuinman, dan ben ik overtuigd van het tegenovergestelde.'